maviş forum maviyi seven forum maviş foruma hoşgeldiniz. |
| | Nazım Biçimleri | |
| | |
Yazar | Mesaj |
---|
Admin
| Konu: Geri: Nazım Biçimleri Paz Mart 22, 2009 5:06 pm | |
| İlahi nazım şeklinin öncüsü YUNUS EMRE’dir.Yunus Emre, şiirlerini halkın anlayabileceği sade bir dille yazmıştır.Hece ölçüsü kullanmıştır.11′li hece ölçüsünü kullanmıştır.Halkın içinden biri olduğu için halk tarafından çok sevilmiştir ve dili halkın dilidir.
1. Allah’ı övmek ve O’na yalvarmak için yazılan, Allah sevgisiyle, insan sevgisini bütünleştiren içten şiirlerdir. 2. Özel bir beste ile söylenir. 3. Hece ve vezninin 7’li, 8’li ve 11’li kalıbıyla söylenirler. 4. Dörtlüklerden oluşur. Dörtlük sayısı 3 ila 7 arasında değişir. 5. Genelde şiirin içinde şairin mahlası geçer. 6. İlahi denince akla Yunus Emre gelir.
Not: İlahiler tarikatlara göre farklı isimler alır. Mevleviler’de âyin, Bektaşilerde nefes, Aleviler’de deme, Gülşeniler’de tapuğ, Halvetiler’de durak, öteki tarikatlar da hur ya da ilahi gibi.
Aşkın aldı benden beni Bana seni gerek seni Ben yanarım dün ü günü Bana seni gerek seni
Yunus Emre | |
| | | Admin
| Konu: Geri: Nazım Biçimleri Paz Mart 22, 2009 5:06 pm | |
| …Nefes… (Nazım Biçimleri)
Nefes, Dini temellere bağlı aşık edebiyatı nazım şekillerinden ilahilerin Alevi-Bekteşi aşıklarınca yazılanlarına denir. Konusu genellikle tasavvuftaki vahdet-i vücud, Alevi-Bektaşi ilkeleri, tarikat kurallarıyla ilgilidir. Dili sade bir Türkçe olan nefesler biçim olarak koşmaya benzer. Dörtlükler halinde hece ölçüsünün 7, 8, 11’li kalıpları ile ya da az da olsa aruzla yazılanlara rastlanmaktadır. Dörtlük sayısı 3-7 arasında değişir. Fazla da olabilir.
1. Bektaşi şairlerinin yazdığı tasavvufi şiirlerdir. 2. Genellikle, nefeslerde tasavvuftaki Vahdet-i Vücud felsefesi anlatılır. 3. Bunun yanında Hz. Muhammed (A.S.M) ve Hz. Ali (R.A) için övgüler de söylenir. 4. Nazımbirimi dörtlüktür. Dörtlük sayısı 3 ila 8 arasında değişir. 5. Hece ölçüsüyle yazılırlar. Ama aruz ölçüsüyle yazılan nefesler de vardır. 6. Nefeslerde, kalenderâne ve alaycı bir üslup dikkati çeker. 7. Duygu ve düşünceleri nükteli bir şekilde ve zarafet ölçüleri içinde söylemek nefesin en belirgin özelliğidir. | |
| | | Admin
| Konu: Geri: Nazım Biçimleri Paz Mart 22, 2009 5:07 pm | |
| …Deme… (Nazım Biçimleri)
Halk edebiyatının “tasavvufi halk edebiyatı” ya da “tekke edebiyatı” denilen türü 12’nci yüzyılda Ahmed Yesevi ile başladı. Ama Anadolu’nun bu alandaki ilk ve en büyük şairi Yunus Emre’dir. Anadolu’da 19′uncu yüzyıla değin çeşitli tarikatlarla gelişen bu edebiyat geleneğinin sürmesinde en önemli rolü Alevi-Bektaşi ve Melami-Hamzavi şairler oynadı.
Tekke edebiyatı şairleri, yalın bir dille, hece ölçüsüyle ya da aruzun heceye yakın yalın kalıplarıyla şiirler yazdılar. Tekke şiirinin genel adı, özel bestelerle okunan ve tarikatlara göre değişik isimlerle anılan ilahilerdi. Nazım birimi dörtlüktü. Ama gazel biçimde yazılmış ilahiler de vardır. Bu edebiyatın düzyazı biçimini ise evliya menkıbeleri, efsaneler, masallar, fıkralar ve tarikat büyüklerinin yaşamlarını konu alan yapıtlar oluşturur.genelde 8′li hece ölçüsü ile 4+4 kalıbıyla yazılır.telmih,tenasüp,tezat,mübalağa,gibi sanatlar sıkça kullanılır. masiva yani allah dışındakileri önemsememe söz konusudur. ilahilerin mevlidlerde bir ezgi ile söylenmesinin sebebi;hece ölçüsü,kafiye şeması ve ahenk unsurlarıdır.
1. Alevi ve Kızılbaş şairlerin kendi düşüncelerini dile getirdikleri şiirlerdir. 2. Bu şiirler Alevî tekkelerinde, tören sırasında sazla terennüm edilir. 3. Hecenin 8’li ölçüsü kullanılır. 4. 3 veya 5 dörtlükten oluşabilir.Güzel âşık cevrimizi Çekemezsin demedim mi Bu bir rıza lokmasıdır Yiyemezsin demedim mi
Pir Sultan Abdal
Cennet cennet dedikleri Birkaç köşkle birkaç huri İsteyene ver sen onu Bana seni gerek seni
Yunus Emre | |
| | | Admin
| Konu: Geri: Nazım Biçimleri Paz Mart 22, 2009 5:07 pm | |
| …Nutuk… (Nazım Biçimleri)
Nutuk, tarikata yeni giren dervişlere, tarikat derecelerini, tarikat adâbını öğretmek için söylenmiş şiirlerdir. Türkmen Alevi ve Bektaşilerinin, aşık tarzı halk edebiyatı nazım türü olan nefese verdiği isimdir. Türün en önemli temsilcisi Kaygusuz Abdal’dır.
1. Pirlerin ve mürşitlerin, tarikata yeni giren dervişlere öğüt vermek, çeşitli konularda bilgilendirmek ve tarikat derecelerini ve tarikat adabını öğretmek için söyledikleri şiirlerdir. 2. Şekil yönüyle koşmaya benzer.
Evvel tevhid sürer mürşid dilinden Erişir canına fazl-ı Hüdâ’nın Kurtulursam emâretin elinden Erişir canına fazl-ı Hüdâ’nın | |
| | | Admin
| Konu: Geri: Nazım Biçimleri Paz Mart 22, 2009 5:08 pm | |
| …Devriye… (Nazım Biçimleri)
Devir kuramını anlatan şiirlere denir. Devir kuramı Muhammed’in “Ben nebî iken Âdem su ile çamur arasındaydı.” hadisi ile ilgilidir. Mutasavvıflara göre vücut halindeki Muhammed, yeryüzüne sonradan gelmiştir. Halbuki ruh halindeki Muhammed ezelden beri vardı. Vakti gelen ruh maddi aleme iner. Önce cemâdata (cansız varlıklara) sonra nebata (bitkilere), hayvana, insana en sonra da İnsan-ı Kamil’e geçer. Oradan da Allah’a döner ve onunla birleşir. Bu inişe nüzul, tekrar Allah’a dönüşe de huruc denir. Bu inişi ve çıkışı anlatan şiirlere devriye denir.
Lâ mekân ilinde bir nokta iken İsmi var, cismi yok yerden gelirim Daha hiçbir nesne yaratılmadan Kandilin içinde Nûr’dan gelirim. Dört nesneden yoğrulup da yapıldım Şekillendim, fırınlara atıldım Mevla’m ruh verince ayağa kalktım Adem denen bir beşer’den gelirim. 1. Devir kuramını anlatan şiirlerdir.
Devir kuramı; Hz. Muhammed’in (a.s.m) “Ben Nebi iken Âdem su ile çamur arasındaydı” hadisi ile ilgilidir. Mutasavvıflara göre vücut halindeki Hz. Muhammed (S.A.S) yeryüzün sonradan gelmiştir. Halbuki ruh hâlinde olan Hz.Muhammed(A.S.M) ezelden beri vardır. Vakti gelen ruh maddî âleme iner. Önce cansız varlıklara sonra bitkilere, hayvana, insana en sonra da insan-ı kâmile geçer. Oradan da Allah (c.c)’a döner ve onunla birleşir. Bu inişe nüzûl Allah’a dönüşe de hurûç denir. Bu inişi ve çıkışı anlatan şiirlere devriye denir.
2. Ölçü ve uyak bakımından ilahiye benzer.
Dokuz ay on gün batn-ı mâderde Kudretten gözüme çekildi perde Vaktim tamam olup ahir yerde Çıkıp ten donundan cihana geldim
Hüsnî | |
| | | Admin
| Konu: Geri: Nazım Biçimleri Paz Mart 22, 2009 5:08 pm | |
| Şathiye… (Nazım Biçimleri)
Dini ve tasavvufi halk şiirinde mizahi manzumelere genel olarak şathiye adı verilir. Şathiyeler, mutasavvuf şairlerce söylenmiş ya da yazılmış, tasavvufi inançları dile getiren, anlaşılması yorumlanmasına bağlı şiirlerdir. Tasavvufi konuları işleyenleri şathiyat-ı sûfiyâne adını alırlar. Şathiyelerde Allah’ın celâl sıfatının değil, cemâl sıfatının ön plana çıkarıldığı görülür. Bu tür şiirlere genellikle Bektaşi-Alevi şairlerinde rastlanır. Allah ile alay eder gibi yazılmış şathiyeler küfür sayılmıştır. Ama şathiyeler asla küfür değildir.Şathiyeler biçimce komik ve alaylı olabilir ama şathiyede aranan şiirin arkasındaki düşüncedir. Anlanıp yorumlandığında çok derin anlamlara sahip oldugu görülür.Şathiye çok derin tasavvufi konular işleyen felsefi şiirlerdir.Kaygusuz Abdal şathiye yazmıştır | |
| | | Admin
| Konu: Geri: Nazım Biçimleri Paz Mart 22, 2009 5:09 pm | |
| 1. İnançlardan teklifsizce, alaycı bir dille söz eder gibi yazılırlar. 2. Görünüşte saçma ve dini esaslara aykırı sanılan bu şiirlerin içinde ince ve derin anlamlar, yorumlandığında tasavvufla ilgili değişik konuların olduğu görülür. 3. Nefesin bir türüdür. 4. Tanrıyla konuşur gibi şakalaşırcasına yazılan şiirlerdir.
Çıktım erik dalına Anda yedim üzümü Bostan ıssı kakıyıp Der ne yersin kozumu
Kerpiç koydum kazana Poyraz ile kaynattım Nedir diye sorana Bandım verdim özünü
Yunus Emre
Not: Halk edebiyatında aruz ölçüsüyle söylenen Divan, Kalender, Satranç, Selis vb. nazım örnekleri de vardır. | |
| | | Admin
| Konu: Geri: Nazım Biçimleri Paz Mart 22, 2009 5:09 pm | |
| 3- Yeni Türk Edebiyatı’nda Nazım Biçimleri - Kurallı Nazım Biçimleri
…Sone… (Nazım Biçimleri)
İlk iki bendi dörtlük, son iki bendi üçlük on dört mısradan oluşan nazım şekli. Önce İtalyan edebiyatında kullanılmış, sonra Fransız edebiyatına, oradan da diğer Avrupa edebiyatlarına geçmiştir. Edebiyatımızda ilk Cenab Şahabeddin’in sone şeklinde şiir yazdığını görüyoruz. Servet-i Fünûn şairlerinin hemen hepsi bu nazım şeklini benimser.
Sone kafiye sistemi üçe ayrılır:
1. İtalyan tipi: Kafiye şeması abba, abba, ccd, ede 2. Fransız tipi: Kafiye şeması abba, abba, ccd, eed (İtalyan ve Fransız tipi sone arasındaki tek fark son üçlüğün düzenindedir.) 3. İngiliz tipi: Mısra sayısı değişmemekle beraber ilk on iki mısra tek bir bend, son iki mısra da ayrı bir bend halinde yazılırlar.
Özellikleri:
1. Genel olarak kısa şiir, türkü demektir. 2. 14 mısradan oluşan ve daha çok lirik konuların işlendiği bir nazım şeklidir. 3. İlk iki bent dörder, son iki bent üçer mısradır. 4. Kafiye örgüsü şöyledir. abba abba ccd ede 5. Türk şairleri sonenin kafiye örgüsünde serbest hareket etmişlerdir. 6. Edebiyatımıza Servet-i Fünun döneminde Fransız Edebiyatı etkisiyle geçmiştir. 7. Tevfik Fikret ve Cenap Şehabettin bu türün örneklerini çok vermişlerdir.
KUŞLAR
Bütün yaz bahçelerde ötüşen minimini Kuşların o sevdalı sesleri işitilir Onların Allah yollar sularını, yemini, Onlar yalnız uçmayı ve ötmesini bilir.
Biri bir dalda yorgun, bir çılgın, havada Biri daha ötede öter, durmadan öter Akşam olunca döner, birleşirler yuvada Melekler bu yuvayı kanatlarıyla örter
Gönül sen de kaygısız, bu kuşlara benzersin Dilerim Allah’ımın rahmeti eksilmesin Baharın bu zavallı kuşları üzerinden
Onlar baharın ruhu, kırların neşesidir O sevdalı kuşların musikisi, sesidir Bana şiirlerimin ahengini öğreten
A. Kutsi Tecer | |
| | | Admin
| Konu: Geri: Nazım Biçimleri Paz Mart 22, 2009 5:09 pm | |
| …Terza Rima… (Nazım Biçimleri)
Terza Rima üçer mısralık bentlerle yazılmış bir nazım şekilidir. Bent sayısı belirsizdir. Tek bir mısra ile sona erer. Kafiye şeması şöyledir: Aba bcb cdc ded e. İlk olarak İtalyan edebiyatında görüldü. Dante İlahi Komedya’sını bu nazım şekliyle yazdı. Edebiyatımızda terza rima’yı Tevfik Fikret, Şehrâyîn adlı tek şiirinde denemiştir. 1908’den sonra pek kullanılmamıştır. Bu biçimde yazılmış kısa şiirlerin son mısrasının kuvvetli olmasına dikkat edilir.
1. İtalyan edebiyatı’na mahsus bir nazım şeklidir. 2. Üçer mısralık üç bent ve sonda yer alan tek mısradan oluşur. Yani Üç dizeli bentlerden oluşur, son bent tek dizeden meydana gelir. 3. Kafiye düzeni, örüşük kafiyedir; aba, bcb, cdc, d şeklindedir. 4. Dante’nin İlahi Komedyası terza-rima örneğidir. 5. Edebiyatımızda terza-rimayı ilk önce Servet-i Fünûncular kullanmıştır. 6. Servet-ı Fünun şairleri tarafından batıdan alınarak edebiyatımıza kazandırılmış nazım biçimidir.
Not: Terza-rimaya uyak düzeni nedeniyle örüşük uyak da denilir. | |
| | | Admin
| Konu: Geri: Nazım Biçimleri Paz Mart 22, 2009 5:09 pm | |
| …Çapraz Kafiye… (Nazım Biçimleri)
1. Dörtlüklerden oluşur. Dörtlük sayısında sınır yoktur. 2. Kafiye örgüsü abab cdcd efef şeklindedir. 3. Her şey konu olabilir. Bunun için de çok yaygındır.
MEHLİKA SULTANMehlika Sultan’a âşık yedi genç Gece şehrin kapısından çıktı; Mehlika Sultan’a âşık yedi genç Kara sevdalı birer âşıktı
Bir hayâlet gibi dünya güzeli Girdiğinden beri rü’yâlarına Hepsi meshur, o muamma güzeli Gittiler görmeye kaf dağlarına … Mehlika’nın kara sevdalıları Vardılar çıkrığı yok bir kuyuya Mehlika’nın kara sevdalıları Baktılar korkulu gözlerle suya
… Mehlika Sultan’a âşık yedi genç, Seneler geçti, henüz gelmediler; Mehlika Sultan’a âşık yedi genç Oradan gelmeyecekmiş dediler
Yahya Kemâl Beyatlı | |
| | | Admin
| Konu: Geri: Nazım Biçimleri Paz Mart 22, 2009 5:10 pm | |
| …Sarma Kafiye… (Nazım Biçimleri)
1. Dörtlüklerden oluşur, dörtlük sayısı sınırlı değildir. 2. Kafiye örgüsü; abba cddc effe şeklindedir. 3. Konu sınırlaması yoktur.
MÜNZEVÎBir sonbahar akşamı… Sahillerdeyim Gamlı bir heykel gibi kayalarda ben Dağınık saçlarımdan pervasız esen Rüzgârların elinde bir kırık neyim
Engin bana yâd eder yetimliğimi, Gözyaşlarıyla düşer dalgalar kuma Issız bir yoldayım ki hasta ruhuma Herkes yabancı: Kimden sorayım kimi?
Gökler esmer ve derin, sular dalgalı Sahilden uzaklaştı son yolcular da; Enginleri dinliyor yalnız kenarda Sararmış bahçesiyle virân bir yalı
Dumanlarla örtülen bir deniz gibi Canlanıyor en hazin dalgalar bende Bekliyoruz yuvanı şimdi bahçende Ben kimsesiz, ağaçlar kimsesiz gibi
Faruk Nafiz Çamlıbel | |
| | | Admin
| Konu: Geri: Nazım Biçimleri Paz Mart 22, 2009 5:10 pm | |
| Düz Kafiye… (Nazım Biçimleri)
1. Her beyti kendi arasında kafiyelidir. 2. Kafiye örgüsü, aabb cc ‘dir. 3.Düz kafiye ile istenilen uzunlukta şiirler yazılabilir.
Not: Bu nazım şeklinin kafiyelenişi Klâsik (Divan) Türk Şiirindeki mesnevi ile aynı olduğu için bu nazım şekline Yeni Mesnevi de denir.
AKINCI
Bin atlı, akınlarda çocuklar gibi şendik Bin atlı, o gün dev gibi bir orduyu yendik Ak tolgalı beylerbeyi haykırdı: ilerle! Bir yaz günü geçtik Tuna’dan kafileyle…
Şimşek gibi bir semte atıldık yedi koldan Şimşek gibi Türk atlarının geçtiği yoldan.
Bir gün dolu dizgin boşanan atlarımızla Yerdin yedi kat arşa kanatlandık o hızla Cennetle bugün gülleri açmış görürüz de Hâlâ o kızıl hatıra titrer gözümüzde Bin atlı akınlarda çocuklar gibi şendik Bin atlı o gün dev gibi bir orduyu yendik
Yahya Kemâl Beyatlı | |
| | | Admin
| Konu: Geri: Nazım Biçimleri Paz Mart 22, 2009 5:10 pm | |
| - Serbest Nazım Biçimleri
…Serbest Müstezat… (Nazım Biçimleri)
1. Bu nazım şeklinde uzun, kısa, çok kısa dizeler bazen düzenli, bazen de düzensiz olarak tekrarlanırlar. 2. Kısa mısraların ölçüsü, şiirin ölçüsünün bir parçasıdır. 3. Kafiye düzeni belirli bir kurala bağlı değildir. 4. Aruz ölçüsüyle yazılır. 5. Edebiyatımızda özellikle Servet-i Fünûn ve Fecr-i Âtî şairlerinin kullanığı bir nazım şeklidir.
Not 1: Bu nazım biçiminde düşünceler, dizeden dizeye atlayarak devam eder. Nazım, giderek nesre yaklaşmış olur. Not 2: Serbest müstezat, serbest nazıma geçişi sağlamıştır.
KIŞ Yine kış, Yine şems-i mesâda (akşam güneşi), ah o bakış, Yine yollarda serseri dolaşan Âşiyânsız tuyur-ı pür-nâliş( inleyen yuvasız kuşlar)Tehi kalan ovalar Sükût eder sanılır mevsimin gumûmuyla Harab olan sarı yollarda kalmamış ne gelen, Ne giden, Şimdi yalnız kavafil-i evrâk (yaprak yığını) Mütemadî sürüklenir bir uzak Ufk-ı pür-ıztırab u nermide.Yine kış, yine kış Bütün emelleri bir ağlayan duman sarmış
Ahmet Hâşim | |
| | | Admin
| Konu: Geri: Nazım Biçimleri Paz Mart 22, 2009 5:10 pm | |
| …Serbest Nazım… (Nazım Biçimleri)
1. Genellikle ölçü ve kafiyeye bağlı bulunmayan, dizelerindeki hece sayısı değişik olan şiirlerdir. 2. Servet-i Fünûn’dan sonra kullanılmaya başlanan bu nazım şekli günümüzde çok yaygınlaşmıştır. 3. Ölçü ve kafiye şiire ahenk verir. Serbest nazımlarda ise bu ahenk aliterasyon ve asonanslarla sağlanır. 4. Serbest nazmın, şairlerin kullanışlarına göre pek çok çeşitleri vardır. Bunun için de henüz belirginleşmiş bir kuralı yoktur.
ANLATAMIYORUM Ağlasam sesimi duyar mısınız, Mısralarımda; Dokunabilir misiniz, Gözyaşlarıma, ellerinizle? Bilmezdim şarkıların bu kadar güzel, Kelimelerinse kifâyetsiz olduğunu Bu derde düşmeden önce. Bir yer var, biliyorum; Her şeyi söylemek mümkün; Epeyce yaklaşmışım, duyuyorum; Anlatamıyorum.
Orhan Veli Kanık | |
| | | | Nazım Biçimleri | |
|
| Bu forumun müsaadesi var: | Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
| |
| |
| |
|